Meinweg Actueel

Hier vindt u leuke meldingen, bijzondere waarnemingen met betrekking tot de flora en fauna van Nationaal Park de Meinweg in 2019. Overige waarnemingen, mits doorgegeven via waarneming.nl, vindt u terug via meinweg.waarneming.nl of de gelijknamige icoon op deze pagina

10-01-2019

Tellingen: stand van zaken

In de winter 2018/19 worden twee typen integrale vogeltellingen uitgevoerd. Jaarlijks volgen we het voorkomen van de Klapekster, dit seizoen ook het voorkomen van de Oehoe op de Meinweg. Over de eerste ronde van de Klapekstertelling is reeds bericht in Meinweg Actueel 2018. Op 4 januari 2019 hebben we de eerste Oehoe ronde gelopen. De Oehoe begint al vroeg in het jaar met broeden, de soort kan eind januari al op eieren zitten! Grenzend aan Nationaal de Meinweg, op Duitse bodem, zijn reeds enkele roepende exemplaren vastgesteld. Vroeg in de avond, bij het invallen van de schemer zijn zes routes gelopen , verspreid over het gebied. De weersomstandigheden waren niet optimaal, het was weliswaar windstil, maar wel regenachtig. Oehoes zijn niet aangetroffen, wel een paartje Bosuilen. Alle deelnemers, 12 in totaal, bedankt voor jullie inzet.